Skip to main content
Nid: 187 Body: Combattimento, sopraan Johannette Zomer en alt Cécile van de Sant staan garant voor een ontroerende vertolking van Pergolesi’s muzikale testament, zijn Stabat Mater. Dit is zonder twijfel de bekendste onder de vele versies, gecompleteerd met ander werk van Pergolesi en van zijn tijdgenoot Durante. Een prachtig beklijvend programma. Combattimento kent op barokgebied in Nederland zijn gelijke niet. Combattimento is de doorstart van Combattimento Consort Amsterdam, nu Jan Willem de Vriend zich op zijn activiteiten als dirigent concentreert. De Combattimento-stijl is echter nog immer intact. Inspirerend, als ‘consort’, maar met de zichtbaarheid van het individu. De energieke wijze van spelen, met grote contrasten in tempi, dynamiek en instrumentatie, staat borg voor concerten, die nimmer vervelen.
Nid: 188 Body: De Engelsman Raphael Wallfisch behoort op cello-gebied tot de wereldtop. Op zijn vierentwintigste won hij de Gaspar Cassadó International Cello Competition in Florence. Daarna volgde een internationale carriere van allure, waarbij er bij niet de minste orkesten gespeeld werd als de London Philharmonic, BBC Symphony, Leipzig Gewandhaus, Westdeutscher Rundfunk en de Los Angeles Philharmonic. Zijn discografie is indrukwekkend op prominente labels als EMI, Chandos, Naxos en Nimbus. Toonaangevende Britse componisten als Sir Peter Maxwell Davies, James MacMillan, Roger Smalley, Giles Swayne en John Tavener hebben speciaal voor Wallfisch werken geschreven. Op kamermuziekgebied maakt de cellist deel uit van twee internationaal hoog aangeschreven ensembles, het Trio Shaham Erz Wallfisch en het deze avond spelende duo met pianist John York, dat in 2017 zijn 35e verjaardag viert en dat bekroont met een feestelijke tour, waarvan ook Vlissingen deel uit maakt. “Raphael Wallfisch, cellist, and accompanist John York present a siren voice of seductive beauty” (Financial Times, augustus 2016)
Nid: 189 Body: Hannes Minnaar is een volbloed Zeeuw en een van Nederlands meest succesvolle pianisten. Als prijswinnaar van meerdere internationale concoursen wist hij internationaal de aandacht op zich te vestigen. Hannes Minnaar soleerde bij vele orkesten, waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest en het Nationaal Orkest van België. Hij geeft recitals in heel Europa en daarbuiten. Op 1 oktober 2016 mocht hij uit handen van minister Jet Bussemaker de Nederlandse Muziekprijs – de hoogste onderscheiding voor klassieke musici in Nederland – in ontvangst nemen. De philharmonie zuidnederland is er dan ook bijzonder trots op dat hun ‘huispianist’ onder leiding van de nieuwe chef-dirigent Dmitri Liss soleert in Chopins geliefde Tweede Pianoconcert. Grote kans dat hij door Liss wordt geïnspireerd tot een unieke vertolking. Daarnaast klinkt ook nog het lijfstuk van Dmitri Liss: Tjsaikovski’s Zesde Symfonie – de ‘Pathétique’. ‘Het publiek hield de adem in om de laatste zuchten van de contrabassen in perfecte stilte te kunnen horen. Een waar wonder.’ Het is slechts een van de opmerkingen van de overrompelende recensies die Dmitri Liss wereldwijd krijgt na uitvoeringen van de ‘Pathétique’. Daarom is het vanzelfsprekend dat de chef-dirigent zijn eerste seizoen afsluit met de populaire Zesde Symfonie. Dat hij daarnaast een veel minder bekende maar fenomenale Poolse componist als Mieczysław Karlowicz meeneemt pleit weer voor zijn neus voor ontdekking en avontuur. ‘Zijn spel wordt gekenmerkt door een absoluut natuurlijke, pure, heldere en onopgesmukte stijl. Dienstbaarheid aan de muziek is steeds zijn credo, verbluffende technische begaafdheid en virtuositeit daaraan ondergeschikt.’ – het lyrische commentaar van de jury van de Nederlandse Muziekprijs over het spel van Minnaar Programma Karlowicz Uit Bianca da Molena: Prelude Chopin Pianoconcert nr 2 Pauze Tsjaikovski Symfonie nr 6 ‘Pathétique’