Skip to main content

Foutmelding

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; ctools_context has a deprecated constructor in require_once() (regel 127 van /var/www/muziekpodiumzeeland/docroot/sites/all/modules/contrib/ctools/ctools.module).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; ctools_context_required has a deprecated constructor in require_once() (regel 127 van /var/www/muziekpodiumzeeland/docroot/sites/all/modules/contrib/ctools/ctools.module).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; ctools_context_optional has a deprecated constructor in require_once() (regel 127 van /var/www/muziekpodiumzeeland/docroot/sites/all/modules/contrib/ctools/ctools.module).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor in require_once() (regel 3186 van /var/www/muziekpodiumzeeland/docroot/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor in require_once() (regel 127 van /var/www/muziekpodiumzeeland/docroot/sites/all/modules/contrib/ctools/ctools.module).
“Voor de paus in Avignon”, vroege meerstemmigheid uit de “Ars Nova” van o.a. Philippe de Vitry

Diabolus in Musica (Frankrijk)

, Grote Kerk Veere
Het was aan het hof van de pronkzuchtige tegenpaus Clemens VI in Avignon dat meerstemmige muziek voor het eerst vaste voet aan de grond kreeg in de liturgie. Rome sprak nog in 1322 een ban uit over polyfonie – ten faveure van het eenstemmige gregoriaans –, maar Clemens zag het potentieel. Hij haalde de beste musici naar het pauselijke hof en Avignon groeide uit tot een belangrijk cultureel centrum waar de Ars Nova tot bloei kwam. Het Franse ensemble Diabolus in Musica diepte uit Avignonese manuscripten de mooiste motetten op van Philippe de Vitry en tijdgenoten. Diabolus in Musica heeft zich sinds de oprichting in 1992 gespecialiseerd in Franse middeleeuwse muziek, met name de uitvoering van nog niet gepubliceerde stukken. Afsluitend artistiek leider Antoine Guerber wat uitgebreider over het programma: ‘De vestiging van het pauselijke hof in Avignon had in de veertiende eeuw een grote invloed op de culturele ontwikkeling van de stad. Vanuit het hele land kwamen zangers en dichters naar de stad, aangemoedigd door paus Clemens VI. Op het gebied van ontwikkelingen binnen de polyfonie was Avignon the place to be: veel zangers die Clemens VI uitnodigde aan zijn hof waren zelf ook talentvolle componisten van meerstemmige missen en motetten. De paus selecteerde zijn eigen sterrenteam met de beste musici en zangers uit Frankrijk en daarbuiten en zorgde er zo voor dat Avignon een van de belangrijkste culturele centra van West-Europa werd. In dit concertprogramma zingen we twee missen die sinds de veertiende eeuw niet meer zijn uitgevoerd. We vinden het erg spannend dat we die nu weer tot leven kunnen wekken en het publiek zo weer een stukje ‘nieuwe’ oude muziek kunnen laten horen. Ook de motetten die we van Philippe de Vitry zingen zijn interessant voor het publiek omdat hij in zijn tijd een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Ars nova was. Deze ‘nieuwe kunst’ was in die tijd revolutionair, met name op het gebied van ritme. Philippe was echt een genie, die nieuwe manieren vond om zich in muziek uit te drukken.’ Bezetting Raphaël Boulay tenor Olivier Germond tenor Jérémie Arcache bariton Romain Bockler bariton Emmanuel Vistorky bas-bariton Philippe Roche bas Antoine Guerber muzikale leiding