Skip to main content
met werk van Beethoven, met name Ouverture Coriolan, Vierde Pianoconcert en Vijfde Symfonie

Orkest van de Achttiende Eeuw
o.l.v. Philippe Herreweghe met Bobby Mitchell (fortepiano)

, St. Jacobskerk

Het Orkest van de Achttiende Eeuw komt opnieuw naar Zeeland op haar 144e tour, in grote bezetting, met voornamelijk Beethoven op de lessenaars, de meer dan vermaarde Philippe Herreweghe op de bok en het Amerikaanse talent Bobby Mitchell op de fortepiano.
Het Orkest van de 18e Eeuw is een van de belangrijkste en zeker het meest oorspronkelijke symfonieorkest, dat Nederland rijk is, bovendien met een internationale reputatie en uitstraling.
Het orkest werd in 1981 opgericht door dirigent en fluitist Frans Brüggen en is gespecialiseerd in muziek uit de laat-barok en de klassieke periode, hoewel dat ruim genomen wordt: Haydn, Beethoven en Mozart, maar ook Bach, Purcell en Rameau en niet te vergeten Schubert en Mendelssohn. Het orkest bestaat uit meer dan 50 musici afkomstig uit 23 landen, die allen spelen op authentieke instrumenten of hedendaagse kopieën ervan. Wat betreft opzet en grootte benadert het orkest de meest uitgebreide "klassieke" orkesten uit de 18e en vroege 19e eeuw in Londen, Parijs en
Wenen.
Het orkest staat dit keer onder leiding van Philippe Herreweghe, Vlaams dirigent van internationale naam en faam, inmiddels ook geridderd. Vooral bekend als oprichter en dirigent van Collegium Vocale Gent, een vocaal ensemble van wereldformaat, dat Herreweghe tot een van de belangrijkste vernieuwers maakte, met
Harnoncourt en Leonhardt, op het gebied van de authentieke uitvoeringspraktijk.
In 1977 richtte hij in Parijs het ensemble La Chapelle Royale op en in 1991 het Orchestre des Champs Élysées, in beide gevallen ook richtinggevende ensembles.
Herreweghe is de laatste jaren ook actief in het grote symfonische repertoire van Beethoven tot Gustav Mahler, met name als hoofddirigent van het Antwerp Symphony Orchestra. Daarnaast is hij een veelgevraagd gastdirigent van orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam, het Gewandhausorchester in Leipzig en nu dus het Orkest van de Achttiende Eeuw.
De jonge Amerikaanse pianist Bobby Mitchell, studeerde aan conservatoria in de V.S., Duitsland, maar ook aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, was in de leer bij o.a. David Kuyken en Bart van Oort, en interesseert zich voor zowel muziek uit voorbije eeuwen als voor hedendaagse muziek, warm pleitbezorger als hij is van de muziek van met name Frederic Rzewski, maar ook van Andriessen en Reich.
Naast de moderne piano bespeelt hij het klavecimbel en de fortepiano, zoals op deze avond, welke in meerdere opzichten uiterst veelbelovend oogt.