Skip to main content
Klassieke Muziek op een Walcherse Buitenplaats

Jan Vermeulen en Veerle Peeters bij Buitenplaats Overduin
Werken van Schubert voor vier handen (quatremains)

, Overduin

 

Als tweede locatie is gekozen voor Buitenplaats Overduin in Oostkapelle.

In de prachtige tuin bespelen het duo Jan Vermeulen en Veerle Peeters een pianoforte. Zij spelen werken voor vier handen van Schubert. Het vierhandig samenspel behoort tot een van de meest delicate kamermuziekgenres. Het vereist een absolute eensgezindheid qua toucher, timing, emoties en interpretatie.

Vermeulen en Peeters hebben zeven cd’s opgenomen met de werken pianovierhandig van Schubert. Hun liefde voor de sublieme muziek van deze grootmeester én de pianomuziek vierhandig nam enkel toe. Ook hun visies betreffende de interpretatie ervan zijn naar elkaar toegegroeid. Kortom, topmusici in de discipline quatre-mains spelen.

Ook bij dit concert kunnen de bezoekers genieten van de tuin en van een high tea of een high wine. In de pauze is het mogelijk een wandeling te maken over dit mooie landgoed. Wij raden u aan om met de fiets te komen, maar mocht u toch met de auto willen komen, kunt u hieronder lezen waar u kunt parkeren.

 

Praktische Info Overduin:

Overduin is per auto te bereiken via de achterkant van het landgoed Overduin aan de Koningin Emmaweg, de weg van Vrouwenpolder naar Oostkapelle. Door middel van borden wordt aangegeven waar de auto’s geparkeerd kunnen worden. Vanaf de parkeerplaats is het een kleine 5 minuten lopen naar Overduin. Fietsers en voetgangers moeten ook gebruik maken van de ingang aan de Koningin Emmaweg. Zij kunnen daar ook hun fiets plaatsen.

Op het landgoed bevindt zich ook de collectie van Stichting ‘t Werkend Trekpaard. Stichting ‘t Werkend Trekpaard biedt de mogelijkheid haar collectie agrarisch erfgoed te bezichtigen. Deze bestaat uit tal van authentieke voerwagens, koetsen, sjeezen en andere gerijen. Ook kunnen de werktuigen en gereedschappen, die vroeger in het Zeeuwse landleven werden gebruikt, in ogenschouw worden genomen.


Duo Vermeulen Peeters, fortepiano

 
   

De twaalfdelige cd-reeks met het oeuvre voor pianoforte-solo van Schubert door Jan Vermeulen werd met lof overladen in zowel de binnen- als de buitenlandse pers. Naar aanleiding van de

voltooiing van dit magnum opus werd hij in 2010 ‘Musicus van het jaar’ in Vlaanderen en sleepte hij een van de gegeerde KLARA’s in de wacht. Jan Vermeulen wordt in verscheidene buitenlandse vakbladen ‘de ideale Schubertvertolker’ genoemd. Het lag in de lijn der verwachtingen dat de opname van het vierhandig klavierwerk (7 cd’s) niet lang zou uitblijven. Het zoeken naar twee extra handen bezorgde Vermeulen niet al te veel hoofdbrekens. Deze unieke zevendelige cd-box werd in maart 2019 gepresenteerd. De eerder al afzonderlijk verschenen cd’s uit deze reeks werden lovend onthaald door KLARA (5* Klara’s 10), Gramophone (GB), Luister (NL) en de Bayerische Rundfunk (D).

Veerle Peeters is al ruim vijftien jaar een compagnon de route van Jan Vermeulen, eerst als uitmuntende studente in zijn pianoklas aan het Lemmensinstituut te Leuven, heel even als kamermuziekpartner in vierhandige pianorecitals en vervolgens, tot op heden, als artistiek leider van al zijn Schubert-opnames. Veerle Peeters maakte naam als oprichter van het ensemble Frescamente dat prompt laureaat werd van het Internationaal Kamermuziekconcours van Almere (NL) en van Gouden Vleugels. Ze bevestigde haar reputatie met haar internationaal bejubelde cd rond het pianowerk van de Franse vroeg-20e-eeuwse componiste Mel Bonis.

Het vierhandig samenspel behoort tot een van de delicaatste kamermuziekgenres. Het vereist een absolute eensgezindheid qua toucher, timing, emoties en interpretatie tout court. Vermeulen en Peeters hebben via de talloze cd-opnames samen met Schubert een jarenlange, boeiende weg afgelegd. Hun liefde voor de sublieme muziek van deze grootmeester is al die tijd enkel maar toegenomen. In dezelfde mate zijn ook hun visies omtrent de interpretatie ervan als vanzelfsprekend en onvermijdelijk naar elkaar toegegroeid. (2019)

 

Persstemmen

“Het tweetal lijkt op hetzelfde moment te ademen, te voelen en te beleven. Deze sprankelende en krachtdadige uitvoering maakt de visie van de spelers duidelijk, maar laat ook ruimte voor de fantasie van de luisteraar." Marjolijn Sengers, Luister (NL)

“Jan Vermeulen musiceert voor deze opnamen samen met Veerle Peeters - samen vormen ze dat zeldzame fenomeen dat voor dit repertoire onontbeerlijk is: één pianist met vier armen. Een pianist die Schuberts taal van achter naar voren kent en er bovendien zijn ziel en zaligheid in legt.” (Siebe Riedstra, Opus Klassiek (NL)

Vermeulen and Peeters lovingly demonstrate how to float Schubert’s disarming lyricism in seven blissful minutes. And, of course, the F minor Fantasie is pretty much obligatory these days. This is where the Tröndlin instrument really comes into its own, its range of sounds under the fingers of this Belgian duo responding beautifully to the emotional spectrum of this large-scale work from

Schubert’s final year. Gramophone (GB)

Vermeulen und Peeters kultivieren mit feinen Anschlagsnuancen den klaren, scharfen Blick auf Schuberts delikate Strukturen. Genau ziselierte Linien, rhythmische Prägnanz, federnde Tempi, keine gefühlsseligen Nebelbomben, keine Schlampereien. Stattdessen: subtile Gegenstimmen, Flirts mit kanonischen Stimmführungen, lodernde Fugati: Aha, dieser Mann schickte sich an, einer der größten Kontrapunktiker der abendländischen Musik zu werden. Erhellend, bewegend. Wer aber will, darf auch einfach nur weinen. Ganz ohne zu wissen, warum. Bayerische Rundfunk (D)